مدیریت زنجیره تامین در مقابل لجستیک

img
img
img
img
shape
shape
مدیریت زنجیره تامین در مقابل لجستیک

مدیریت زنجیره تامین در مقابل لجستیک

مدیریت زنجیره تامین در مقابل لجستیک: تفاوت ها، شباهت ها و نقش ها

شباهت های زیادی بین مدیریت زنجیره تامین (SCM) و لجستیک وجود دارد، اما تفاوت های کلیدی وجود دارد که این دو روش را از هم جدا می کند. درک نقشی که هرکدام ایفا می کنند می تواند به شرکت ها کمک کند تا بهبودهای عملیاتی داشته باشند، خدمات مشتری را افزایش دهند و مزیت رقابتی ایجاد کنند.


در این مقاله:

  • شباهت بین مدیریت زنجیره تامین و لجستیک
  • چگونه مدیریت زنجیره تامین و لجستیک متفاوت هستند
  • اجزای لجستیکی زنجیره تامین
  • چگونه مدیریت زنجیره تامین را با لجستیک ساده کنیم


لجستیک زنجیره تامین چیست؟

لجستیک زنجیره تامین، ذخیره سازی و حمل و نقل کالاها و خدمات را در سراسر زنجیره تامین هماهنگ می کند. این عمل با مواد خام شروع می شود، تا تولید و/یا توزیع ادامه می یابد و زمانی پایان می یابد که یک کسب و کار کالاهای نهایی را به مشتری تحویل می دهد یا زمانی که محصولات به مقصد نهایی خود بازگردانده می شوند.

در حالی که بسیاری از مدیریت زنجیره تامین و تدارکات را به جای یکدیگر استفاده می کنند، آنها فعالیت های مختلف (اما مرتبط) را پوشش می دهند.

یک زنجیره تامین، تولید و تحویل کالا و خدمات به انواع مشتریان را پوشش می دهد.

وقتی به خوبی اجرا شود، هم مدیریت زنجیره تامین و هم تدارکات می توانند به شرکت ها مزیت رقابتی بدهند و برای مشتریان ارزش به ارمغان بیاورند.


آیا مدیریت لجستیک و زنجیره تامین یکسان هستند؟

لجستیک بر حرکت و ذخیره اقلام در زنجیره تامین تمرکز دارد. مدیریت زنجیره تامین (SCM) جامع‌تر است و تمام هماهنگی‌های بین شرکای را که در این شبکه نقش دارند، از جمله منبع‌یابی، تولید، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و فروش را پوشش می‌دهد. هدف نهایی SCM یافتن فرآیندهایی است که جریان روان و کارآمد کالا را تضمین می کند که به مشتریان تجربه ای عالی می دهد و کسب و کار را به جلو می برد.


در حالی که مدیریت زنجیره تامین فعالیت‌های بین واحدهای جداگانه را مدیریت می‌کند، لجستیک بر حرکت داخلی کالا تمرکز می‌کند. علاوه بر این، SCM از خرید، تولید و توزیع کالا پشتیبانی می کند. در همین حال، لجستیک کالاها را بین نقاط مختلف زنجیره تامین جابجا و ذخیره می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله ما در مورد لجستیک ورودی و خروجی را بخوانید.


بیشتر مطالعه کنید : چگونه از هوش مصنوعی برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنیم


مدیریت زنجیره تامین در مقابل لجستیک

SCM شامل فرآیندهای سطح بالایی است که در تامین منابع و خرید مواد خام و در نهایت ایجاد کالاهای نهایی دخیل هستند. SCM از لجستیک برای تحویل کالا به مصرف کننده استفاده می کند، اما در نهایت تلاش می کند تا سود نهایی را افزایش دهد و مزیت رقابتی کسب و کار را بهبود بخشد.


به عبارت دیگر، SCM استراتژی را تنظیم می کند و فعالیت های لجستیکی روزانه را که در کارخانه ها، انبارها، مراکز حمل و نقل محلی و سایر امکانات اتفاق می افتد هدایت می کند. لجستیک جنبه ای از زنجیره تامین است که کالاها یا خدمات نهایی را ذخیره یا تحویل مشتری می دهد، خواه سازنده، توزیع کننده یا مصرف کننده باشد. هدف لجستیک این است که کالاها و خدمات را به موقع و با قیمت رقابتی به دست مشتری برساند. در راهنمای لجستیک مقدماتی ما بیشتر بیاموزید.


مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین به فعالیت هایی اطلاق می شود که کالاهای نهایی را از مواد خام ایجاد کرده و به مشتری تحویل می دهد. SCM همچنین بر بهبود فرآیندهای زنجیره تامین تمرکز دارد که می تواند هم برای مشتریان و هم برای شرکای تجاری مفید باشد.


یک شرکت تنها زمانی می تواند SCM را بهینه و به طور مداوم اصلاح کند که در سراسر زنجیره تامین خود قابل مشاهده باشد. این دید، شرکت ها را قادر می سازد تا کالاها و خدمات را در حین حرکت در هر مرحله از زنجیره تامین ردیابی کنند، که دیدن اینکه آیا همه چیز طبق برنامه پیش می رود بسیار آسان تر می شود. همچنین به تصمیم گیرندگان زمان بیشتری برای پاسخگویی به اختلالات یا موانع دیگر می دهد.


SCM شامل نظارت بر شبکه اغلب گسترده ای از تامین کنندگان فرعی (مانند تامین کنندگان مواد خام)، تامین کنندگان، تولید کنندگان، شرکای تدارکات، توزیع کنندگان عمده فروشی، خرده فروشان و کاربران نهایی است. روابط بین این ذینفعان مختلف در زنجیره تامین متفاوت است. آنها می توانند عمودی باشند، مانند بین تامین کنندگان قطعات و مواد، تولیدکنندگان و خرده فروشان ، جایی که یک شرکت با یک تجارت مشابه که در همان مرحله از زنجیره تامین فعالیت می کند ادغام یا خریداری می کند.

برای نشان دادن نحوه عملکرد مدیریت زنجیره تامین، بیایید از یک تولید کننده محصولات تمیزکننده خانه به عنوان مثال استفاده کنیم. به عنوان بخشی از عملکرد SCM، شرکت مواد شیمیایی و ظروف مورد نیاز خود را از تامین کنندگان تامین می کند، محصول نهایی را می سازد و سپس کالاهای نهایی را در فروشگاه ها، داروخانه ها و سوپرمارکت ها توزیع می کند. مدیریت زنجیره تامین هر فرآیندی را که در حرکت آن محصولات دخیل است، لمس می کند.


بیشتر مطالعه کنید : ویژگی ها و مزایای سیستم خرید و تدارکات


لجستیک چیست؟

لجستیک شامل برنامه ریزی و اجرای ذخیره سازی و جابجایی کالا بین نقاط مختلف زنجیره تامین است. لجستیک امکانات، افراد، تجهیزات و سایر منابع را هماهنگ می کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات در زمانی که قرار است حرکت کنند و در ایستگاه بعدی فضایی برای آنها وجود دارد.


برنامه ریزی تقاضا، حمل و نقل، مدیریت انبار و انجام سفارش، همه فرآیندهایی هستند که تحت تدارکات قرار می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله ما در مورد مدیریت لجستیک را بخوانید.


چگونه مدیریت زنجیره تامین و لجستیک یکسان هستند؟

هم مدیریت زنجیره تامین و هم سیستم خرید و تدارکات بر جریان کالاها از نقطه مبدا تا نقطه پایانی تمرکز دارند. هر دو رشته به هماهنگی دقیق منابع، نیروی کار و امکانات نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که اقلام می توانند در صورت لزوم در زنجیره تامین حرکت کنند. لجستیک یک جزء کلیدی از مدیریت زنجیره تامین است، اما تنها بخشی از معادله است.


شباهت های مدیریت زنجیره تامین و لجستیک

مدیریت زنجیره تامین و تدارکات هر دو برای جابجایی، ذخیره و تحویل کالاها تا حد امکان کارآمد کار می کنند. مدیریت زنجیره تامین جهت استراتژیک را فراهم می کند که لجستیک ورودی و خروجی را هدایت می کند.


برخی از جنبه های رایج SCM و لجستیک عبارتند از:

  • هر دو بر کالاها، خدمات یا اطلاعات تمرکز دارند.
  • هدف نهایی هر دو حمایت از موفقیت شرکت و تمایز آن از رقبا است.
  • هر دو به دنبال افزایش رضایت مشتری هستند.
  • هر دو حول جریان یکسانی از کالاها و خدمات می چرخند، از عرضه کننده، تولید کننده، عمده فروش و در نهایت به خرده فروش یا مصرف کننده.


بیشتر مطالعه کنید : سیستم مدیریت دارایی چیست و مزایای آن برای تجارت



مدیریت زنجیره تامین و لجستیک چگونه متفاوت هستند؟

مدیریت زنجیره تامین استراتژی و فعالیت‌هایی را که در برنامه‌ریزی، منبع‌یابی، تولید و تحویل کالا و همچنین رسیدگی به بازده انجام می‌شود، تشریح می‌کند. لجستیک بر روی قرار گرفتن محصولات مناسب در مکان مناسب در زمان مناسب و نحوه رسیدن آنها به آنجا تمرکز می کند.


تفاوت های کلیدی بین مدیریت زنجیره تامین و لجستیک

همانطور که در این مرحله باید مشخص باشد، مدیریت زنجیره تامین و تدارکات قطعاً با هم تلاقی می‌کنند، اما در حوزه و تمرکز آنها با هم تفاوت دارند.

تفاوت های کلیدی بین SCM و لجستیک عبارتند از:

لجستیک فعالیت هایی در مدیریت زنجیره تامین است. SCM فعالیت های مختلفی از جمله برنامه ریزی تولید و موجودی، برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی ، مدیریت مواد و امکانات، تولید و تحویل کالا و خدمات را پوشش می دهد.

SCM در جهت بهبود فرآیندها برای ایجاد مزیت های رقابتی کار می کند، در حالی که لجستیک بر برآوردن نیازها و انتظارات مشتری تأکید دارد.

لجستیک بر تحویل کارآمد و مقرون به صرفه کالا به مشتری تمرکز دارد.

مدیریت زنجیره تامین، توسعه مواد خام به کالاهای نهایی را کنترل می‌کند که از عرضه‌کننده به تولیدکننده تا انبار به خرده‌فروشان و/یا مصرف‌کنندگان منتقل می‌شوند.

واژه لجستیک از ارتش سرچشمه گرفته است. بسیاری از مورخان اسکندر مقدونی را که در سال 356 قبل از میلاد متولد شد، به عنوان یک استاد تدارکات معرفی می کنند.

شیوه مدرن مدیریت زنجیره تامین در قرن بیستم آغاز شد. بسیاری از کارشناسان تدارکات کیت الیور را به عنوان فردی که اصطلاح مدیریت زنجیره تامین را در اوایل دهه 1980 ابداع کرد، می دانند.


نقش لجستیک در مدیریت زنجیره تامین

در مدیریت زنجیره تامین، لجستیک مسئولیت جابجایی و ذخیره سازی کالاها و خدمات را به همراه اسناد و گزارش هایی بر عهده دارد که این حرکات را در طول سفر یک کالا به مشتری ثبت می کند.


لجستیک شامل روش های متعدد حمل و نقل است که موجودی را از یک مکان به مکان دیگر می رساند. این جزء مسئول تعیین محل نگهداری کالاها در هر مرحله است تا زمانی که در مکان دیگری مورد نیاز باشد، که برای مدیریت موثر زنجیره تامین ضروری است.


بیشتر مطالعه کنید: Cloud ERP چیست و چگونه کار می کند؟


چرا لجستیک برای زنجیره های تامین اهمیت دارد؟

لجستیک یک بخش حیاتی از زنجیره تامین است زیرا افراد و منابع مورد نیاز برای ذخیره و انتقال کالا و خدمات را مدیریت و ردیابی می کند. لجستیک تضمین می کند که مواد و محصولات به طور قابل اعتماد در زمان مناسب و با بودجه حرکت می کنند.


جنبه های خاص لجستیک که از زنجیره تامین پشتیبانی می کند عبارتند از:

  • ارائه محصولات مناسب در زمان مناسب.
  • کاهش هزینه ها و بهبود کارایی.
  • کمک به حفظ مشتریان و افزایش وفاداری.
  • ارائه ارزش پیشنهادی منحصر به فرد برای برخی از مشاغل.
  • ارائه وسیله ای برای تحویل کالا از مقرون به صرفه ترین محل تولید به محل مشتری.



چرا آموزش لجستیک برای زنجیره تامین بسیار مهم است؟

حوزه تدارکات به طور مداوم با تغییر روند مشتری در حال تغییر است. آموزش لجستیک به کارمندان و شرکت‌هایشان کمک می‌کند تا با بهترین شیوه‌ها در جریان باشند. آموزش به شرکت ابزارهایی را می دهد که برای تجزیه و تحلیل و بهبود تقاضای مشتری، طراحی محصول و استراتژی های توزیع نیاز دارد.


چرا از مدیریت لجستیک و زنجیره تامین استفاده کنیم؟

لجستیک و مدیریت زنجیره تامین به کسب و کارها کمک می کند رقابتی باقی بمانند. این شیوه‌ها حرکت کارآمد و مقرون‌به‌صرفه کالاها و خدمات را ردیابی و هماهنگ می‌کنند، که کلید سودآوری یک سازمان است.


اجزای لجستیکی زنجیره تامین

اجزای لجستیکی زنجیره تامین به مدیریت کالا یا خدمات کمک می کند. هر عنصر به جابجایی مواد، کالاهای نهایی و خدمات از طریق چندین مرحله در زنجیره تامین کمک می کند.


اجزای لجستیکی زنجیره تامین به شرح زیر است:

اطلاعات

اطلاعات به ردیابی وضعیت اقلام و کلیه فرآیندهای زنجیره تامین کمک می کند و تصمیمات تجاری را در هر مرحله مطلع می کند.


ذخیره سازی

ذخیره سازی عمل نگهداری لوازم در مقدار و مکان مناسب است. کسب‌وکارها باید تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد کنند تا از وضعیت‌های موجود در انبار و کمبود موجودی جلوگیری کنند.


انبارداری

این مؤلفه عملیات روزانه انبار مانند دریافت، واگذاری، چیدن، بسته بندی، حمل و نقل و دریافت ( سیستم فروش ) را کنترل می کند.


جابجایی مواد

جابجایی مواد می تواند به جابجایی محدود اقلام در یک ساختمان یا وسیله نقلیه تحویل اشاره داشته باشد. برخی دیگر این تعریف را به گونه ای گسترش می دهند که شامل ذخیره سازی، امنیت و انتقال کالا در سراسر فرآیندهای تولید، توزیع و تحویل می شود.


بسته بندی

بسته بندی مناسب تضمین می کند که اقلام بدون آسیب وارد می شوند و با کمترین هزینه ممکن ارسال می شوند.


یکپارچه سازی

یکسان سازی اقلام را برای چیدمان، حمل و نقل و ذخیره سازی کارآمد می کند. روش‌های یکپارچه‌سازی همچنین تضمین می‌کنند که تجهیزات جابجایی مواد می‌توانند اقلام را به طور مؤثر و بدون آسیب رساندن به آنها جابجا کنند. مکعب یکی از آسان‌ترین واحدها برای ذخیره و جابجایی است، بنابراین یک نوع واحدسازی محبوب است.


کنترل موجودی

کنترل موجودی شامل تکنیک‌های ذخیره‌سازی و انبارداری برای بهینه‌سازی انواع و مقدار انبار و مکان نگهداری می‌باشد. شرکت ها می توانند از فرمول های مدیریت موجودی برای محاسبه بهتر تقاضا استفاده کنند.


حمل و نقل

این جزء وظیفه انتقال کالا در طول زنجیره تامین به گره بعدی یا مستقیماً به مشتری را بر عهده دارد. حالت های حمل و نقل شامل اتومبیل، قطار، کامیون، هواپیما و کشتی است.


بیشتر مطالعه کنید: 7 ویژگی نرم افزار ERP برای بهینه سازی کسب و کار شما



چگونه مدیریت زنجیره تامین و لجستیک برای موفقیت اساسی هستند؟

مدیریت زنجیره تامین و تدارکات هر دو از نیازهای مشتری پشتیبانی می کنند و تجربه خرید را بهبود می بخشند. لجستیک بازخورد مستقیم در مورد تقاضای مشتری ارائه می دهد. SCM از این داده ها برای درک خواسته های مصرف کنندگان و برنامه ریزی سطح تولید و موجودی استفاده می کند.


لجستیک قابل اعتماد و مقرون به صرفه راه را برای مدیریت کارآمد زنجیره تامین هموار می کند. یک زنجیره تامین با مدیریت خوب منجر به تکمیل دقیق و به موقع سفارش ها می شود که در طول زمان مشتریان جدید را جذب می کند و نتیجه را افزایش می دهد.

بسیاری از کسب و کارها به مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت زنجیره تامین برای کمک به کاهش پیچیدگی ها و چالش های زنجیره تامین پی برده اند. این نرم‌افزار می‌تواند جنبه‌های مختلف زنجیره تامین، از منبع‌یابی گرفته تا برنامه‌ریزی تولید تا مدیریت موجودی و سفارش را متحد کند تا به سازمان‌ها کمک کند که انتظارات مشتریان را برآورده کنند و هزینه‌ها را ثابت نگه دارند.

 همچنین می‌تواند گزارش‌های عمیقی در مورد جنبه‌های مختلف عملیات شما ارائه دهد تا فرصت‌های بهبود فرآیند را برجسته کند یا توجه را به مشکلات احتمالی جلب کند.


یک شرکت پس از تطبیق نرم افزار مدیریت زنجیره تامین، کسب و کار خود را متحول کرد. گرین رابیت که در ابتدا یک شرکت آب نبات بود، یک زنجیره تامین حساس به گرما ساخت تا به حفظ محصولات خود در حین حمل و نقل کمک کند. شرکت‌های دیگر متوجه شدند، شروع به پرداخت هزینه خدمات کردند و گرین رابیت به یک ارائه‌دهنده تدارکات زنجیره سرد برای کالاهای فاسد شدنی تبدیل شد. Green Rabbit NetSuite را برای مدیریت کسب و کار رو به رشد خود که شامل سه انبار و لیست در حال گسترش مشتریان است، پیاده سازی کرد. این راه حل بسیاری از فرآیندها را خودکار می کند و اکنون می تواند سفارشات را در یک روز به همه مشتریان ارسال کند.

برای دریافت انواع نرم افزارهای ERP  با نارنگ سیستم همراه شوید.



نویسنده مقاله: زهره نوروزی

درخواست دموی نرم افزار نارنگ سیستم
Captcha
بالا