نمونه های داشبورد مدیریت

img
img
img
img
shape
shape
نمونه های داشبورد مدیریت

نمونه های داشبورد مدیریت

نمونه های داشبورد مدیریت

داشبورد مدیریتی (management dashboard)، نوعی رابط کاربری است که از وضعیت جاری و روندهای گذشته کسب و کار شما، یک نمایش گرافیکی ارائه می‌دهد. این عناصر گرافیکی با پیوستن به منابع مختلف می‌توانند اطلاعات را از بانک‌های اطلاعاتی موجود در سازمان استخراج کرده و بصورت یکپارچه در یک صفحه نمایش دهند. این نمایش تک صفحه‌ای، معمولا به سادگی قبل خواندن است.


 4 داشبورد مدیریتی :

  • داشبورد KPI مدیریت
  • داشبورد بررسی اجمالی مالی
  • داشبورد سرمایه گذار 
  • داشبورد مدیریت SaaS.


داشبورد KPI مدیریت




داشبوردهای مدیریتی زمانی بسیار مفید هستند که فرآیندهای تصمیم گیری استراتژیک نیاز به خلاصه کردن داده های اغلب پیچیده و تبدیل آنها به بینش ها و گزارش های عملی دارند. این را می توان به راحتی با استفاده از یک نرم افزار گزارش دهی انجام داد که مدیران عامل را قادر می سازد تا عملکرد کسب و کار را در معیارهای اصلی با داده های واقعی و زمان واقعی مشاهده کنند. اطلاعات به‌دست‌آمده به مدیران سطح بالا قدرت می‌دهد تا تصویر واضحی از سازمان خود داشته باشند، فرصت‌های تجاری را شناسایی کنند، تعیین کنند که چه نوع بهبود مدیریت KPI مورد نیاز است، و در نتیجه، درآمد و سود بیشتری ایجاد کند. ما 4 قالب داشبورد مدیریتی اصلی را آماده کرده ایم که می توانید برای توسعه یک کسب و کار پایدار و بهتر از نتایج خود از آنها استفاده کنید.


اولین نمونه داشبورد مدیریتی ما بر درآمد در کل و همچنین در سطح مشتری، به علاوه هزینه جذب مشتریان جدید تمرکز دارد. این اطلاعات را با ارائه اطلاعاتی در مورد درآمد کل و میانگین درآمد هر مشتری و همچنین آمار مربوط به تعداد مشتریان جدید و هزینه جذب مشتری (CAC) به شما ارائه می دهد.


یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد برای هر مدیر، درآمد واقعی تولید شده در یک دوره معین، در مقایسه با درآمد هدف شرکت و همچنین نمای کلی از نحوه رشد درآمد در ماه‌های گذشته است. همانطور که در اولین الگوی داشبورد مدیریتی ما مشاهده می شود، تجسم های ساده و قابل فهمی وجود دارد که درآمد واقعی را در مقابل درآمد هدف مرتبط می کند. این اطلاعات به صورت عددی برای یک تصویر موثر و جامع از عملیات شما ارائه شده است. برای بیشتر شاخص‌های درآمد، درآمد خالص بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان استفاده می‌شود. اغلب، مقایسه درآمد در یک دوره معین با دوره مشابه سال قبل، نشانه خوبی از چگونگی توسعه کسب و کار ارائه می دهد. به همین دلیل است که داشبورد KPI مدیریتی ما در بالا یک نمایش سرسخت از مقایسه درآمد در مقایسه با سال قبل را برای نظارت مؤثرتر کسب و کار ارائه می دهد. بدیهی است که یک کسب و کار موفق باید اهداف درآمدی هدف خود را برآورده کند، با این حال، تجسم های زمان واقعی در این داشبورد مدیریتی برای نظارت مداوم بر وضعیت شما و رسیدگی به هرگونه اختلاف بسیار مهم است. با تهیه یک گزارش مدیریت جامع، این معیارها را می توان به راحتی با آلارم های هوشمند اجرا کرد که در صورت بروز مشکل به شما اطلاع می دهند.

ما به میانگین درآمد هر مشتری ادامه می‌دهیم که بینش‌هایی درباره موفقیت فعالیت‌های فروش متقابل و فروش متقابل یا ارزش کلی محصول یا خدمات برای مشتری ایجاد می‌کند. همچنین، قیمت گذاری تأثیر عمده ای بر این معیار دارد. میانگین درآمد هر مشتری مستقیماً به ارزش طول عمر مشتری (CLV) مرتبط است که یک معیار مهم برای سرمایه گذاران و موفقیت کلی مدل کسب و کار است. محاسبه مناسب ارزش طول عمر مشتری شامل تمام درآمدهای آتی منهای هزینه تولید این درآمدها، با در نظر گرفتن افزایش فروش و ریزش مشتری، با نرخ بهره تعریف شده تنزیل می شود.


در پایین این مثال داشبورد مدیریتی، تجسم هایی از هزینه جذب مشتری (CAC) پیدا می کنید. این KPI شامل تمام هزینه‌های بازاریابی و فروش است که در طول فرآیند کسب رخ داده است و اساساً میانگین هزینه به دست آوردن یک مشتری جدید را نشان می‌دهد. CAC یک رقم بسیار مهم دیگر برای سرمایه گذاران است. در ترکیب با CLV، نشان می دهد که آیا یک مدل کسب و کار کار می کند یا خیر. یک قانون اساسی این است که CLV باید بالاتر از هزینه برنده شدن یک مشتری باشد، زیرا اگر پول بیشتری برای به دست آوردن مشتریان جدید سرمایه گذاری شود تا حمایت آنها، ارزش تلاش را ندارد و تلاش های تجاری شما بهتر در جاهای دیگر استفاده می شود.


داشبورد بررسی اجمالی مالی




دومین مثال داشبورد مدیریتی ما یک نمای کلی از KPIهای عملکرد مالی را نشان می دهد که هر مدیر (مالی) باید اندازه گیری کند. الگوی داشبورد مدیریت حاشیه سود ناخالص، نسبت هزینه‌های عملیاتی (OPEX)، حاشیه سود قبل از بهره و مالیات (EBIT) و حاشیه سود خالص را برجسته می‌کند، همچنین درآمد، OPEX و EBIT را در طول زمان نشان می‌دهد و یک تفکیک عددی از صورت درآمد همراه در کنار معیارهای اساسی مانند رشد درآمد و درآمد، نگاهی به ساختار هزینه و نحوه بهینه سازی آن مهم است. با این اطلاعات در دستان شما، اطمینان از یک برنامه مدیریت پایدار و حساس به عملیات بر روی کسب و کار شما آسان و موثر است.

بیشتر KPIها در این داشبورد نمونه را می توان بر اساس اطلاعات صورت سود و زیان محاسبه کرد. چند اندازه گیری پایه وجود دارد که برای محاسبه نسبت ها، شاخص ها و افشای اطلاعاتی که در غیر این صورت پنهان می ماند، استفاده می شود. روی داشبورد، حاشیه سود ناخالص نشان می‌دهد که چند سنت از هر دلار به دست آمده پس از محاسبه تمام هزینه‌های مستقیم مرتبط با تولید کالا یا ارائه خدمات باقی می‌ماند. این نشان می دهد که پس از کسب درآمد و در نظر گرفتن هزینه های لازم برای محصولات یا خدمات، چه مقدار پول در بانک باقی می ماند. این معیار اصلی عملکرد یک شرکت است.

تفریق هزینه‌های عملیاتی، تقسیم‌بندی شده به دسته‌های عمومی و اداری، بازاریابی، فروش و فناوری اطلاعات، نشان‌دهنده EBIT یا سود عملیاتی است. حاشیه EBIT (EBIT/درآمد) یک KPI مهم برای اندازه گیری میزان سودآوری مدل کسب و کار شما است و نشان می دهد که پس از پرداخت تمام هزینه های عملیاتی چه چیزی از درآمد شما باقی می ماند. با استفاده از این قالب داشبورد مدیریتی، دسترسی فوری به نظارت بر نوسانات در EBIT و همچنین سایر اقدامات درآمدی خواهید داشت و در نظارت بر موفقیت و سلامت تلاش های تجاری خود ضربه ای را از دست ندهید.

حاشیه سود خالص سود شما را پس از کسر تمام هزینه های عملیاتی، استهلاک، بهره و مالیات به عنوان درصدی از کل درآمد اندازه گیری می کند. حاشیه سود خالص، و همچنین حاشیه EBIT، اغلب برای مقایسه عملکرد عملیاتی و کلی یک شرکت در حد متوسط صنعت استفاده می شود.


این یکی از نمونه‌های داشبورد مدیریتی ما است که یک نمای کلی از مهم‌ترین دلارهایی که شرکت شما به دست می‌آورد (و خرج می‌کند) ارائه می‌کند و در عین حال سطوح تعاملی را به شما ارائه می‌دهد که هرگز نمی‌توانید در صفحات گسترده ثابت یا ارائه‌های سنتی پیدا کنید.


داشبورد روابط با سرمایه گذار


برای اکثر مدیران، نه تنها ردیابی شاخص های کلیدی عملکرد شرکت مهم است، بلکه برای محاسبه و انتقال معیارهای سطح بالا در مورد وضعیت کلی شرکت نیز مهم است. این اطلاعات برای پیگیری آنها ضروری است زیرا سرمایه گذاران کلیدی ممکن است موفقیت یک شرکت را ایجاد یا شکست دهند. این نمونه داشبورد مدیریت، داشبورد روابط با سرمایه‌گذار، ارقام کلیدی انتخاب شده‌ای را نشان می‌دهد که سهامدار قبل از اینکه به معیارهای عملیاتی نگاهی بیندازد، به آنها علاقه‌مند است. بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، قیمت سهام، نسبت قیمت به درآمد و نسبت سرمایه در گردش را نشان می دهد. هر یک از این معیارها به نوع خود حیاتی است و اگر این اقدامات تحت کنترل نباشد، هیچ شانسی برای جلب علاقه سرمایه گذار وجود نخواهد داشت. بیایید نگاهی دقیق تر به آنها بیندازیم.


برای مثال، بازده دارایی ها (ROA)، با نشان دادن نسبت بین پول به دست آمده و دارایی ها، میزان کارآمدی دارایی های شرکت برای تولید سود را اندازه می گیرد. همچنین به عنوان یک شاخص مهم برای مقایسه میزان کارآمدی استفاده از منابع موجود در مقایسه با سایر شرکت های صنعت خود و نحوه تغییر ROA شما در طول زمان عمل می کند.

بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) نشان می دهد که چقدر سود با سرمایه گذاری سهامداران خود ایجاد می کنید. این رقم کلیدی دیگری برای گزارش به سرمایه گذاران بالقوه و جدید است و همچنین اغلب برای مقاصد معیار استفاده می شود. ROE بالا در تضمین سرمایه‌گذاران آینده که دغدغه اصلی آنها یافتن بهترین و مطمئن‌ترین بازده سرمایه‌گذاری‌هایشان است، بسیار ارزشمند است.


نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام مستقیماً ROA را به ROE متصل می کند. هر چه شرکت بدهی بیشتری داشته باشد، حقوق صاحبان سهام در مقایسه با کل دارایی های موجود کمتر است و در نتیجه ROE در مقایسه با ROA بالاتر است. با استفاده از الگوی داشبورد مدیریتی ما برای روابط سرمایه‌گذار، این اطلاعات در دسترس شماست و به شما این امکان را می‌دهد که یک قدم جلوتر از رقبا بمانید، تنظیمات را در زمان واقعی انجام دهید و برای هر احتمالی آماده شوید.

نسبت قیمت به درآمد (P/E) شاخص خوبی برای ارزیابی یک شرکت با اندازه‌گیری قیمت سهام فعلی آن نسبت به سود هر سهم (EPS) است. نسبت P/E برای ارزیابی اینکه آیا ارزش یک سهم بالاتر یا کمتر از میانگین صنعت یا سهام رقبا است استفاده می شود.


احتمالاً مهم ترین و مورد توجه ترین عدد برای سرمایه گذاران قیمت سهم است. هرچه افزایش قیمت سهام بیشتر باشد، سهامداران شما از قبل با سرمایه گذاری در شرکت شما پول بیشتری به دست آورده اند. نظارت بر قیمت سهام اولین خط تماس در امور مالی است و نشانه تقریباً کاملی از موفقیت یک شرکت است. هر چه قیمت سهام بالاتر باشد، ارزش شرکت بیشتر است. از قیمت سهام خود، در میان معیارهای دیگر، به عنوان ابزاری برای نظارت بر عملیات کسب و کار خود و حفظ یک شیوه مدیریت کارآمد بر کسب و کار در حال رشد خود، یادداشت کنید.


داشبورد مدیریت SAAS





آخرین قالب از 4 قالب داشبورد مدیریتی ما بر سطح اجرایی یک شرکت SaaS تمرکز دارد. 3 عمده ترین حوزه ای که هر کسب و کار جدی (SaaS) باید روی آنها تمرکز کند، مشتریان، درآمدهای مکرر و هزینه ها هستند. با ادغام تمام داده‌های MRR و حساب، هر شرکت SaaS می‌تواند از معیارهای حیاتی کسب‌وکار خود در داده‌های گذشته، حال و آینده چشم‌انداز چشمگیری داشته باشد. این نوع دامنه به مدیران اجازه می دهد تا آگاهی بیش از حد مورد نیاز برای سودآور شدن و ماندن را ایجاد کنند. بیایید نگاهی عمیق‌تر به داشبورد مدیریت SaaS خود بیندازیم.


بخش اول بر پرداخت به مشتریان، از دست دادن و نرخ ریزش تمرکز دارد. در حالت ایده‌آل، می‌خواهید تعداد مشتریان پرداخت‌کننده را تا حد امکان بالا نگه دارید و نرخ ریزش را تا حد امکان پایین نگه دارید. این داشبورد بر روی اطلاعات ماه گذشته تمرکز دارد، اما برای به دست آوردن چشم اندازی واضح تر و دقیق تر، ما این داده ها را در نمودار خطی تقسیم کرده ایم که در سال گذشته توضیح می دهد. می بینید که با گذشت هر ماه تعداد مشتریان از دست رفته کمتر از 10 نفر نگه داشته می شود و میزان پرداخت مشتریان به طور پیوسته در طول سال افزایش می یابد. معیار مطلق نرخ ریزش سالانه (نرخ لغو قرارداد توسط مشتریان) 5-7٪ خواهد بود که به نرخ ماهانه تقریباً 0.5٪ ترجمه می شود، اما نکته این است که آن را تا حد امکان کاهش دهید زیرا در ابتدای راه اندازی یک کسب و کار، می تواند بسیار بالاتر باشد. این موضوع در صنعت SaaS نیز مورد بحث سختی است، زیرا اکثر کسب و کارها نرخ ریزش بالاتری دارند. نکته این است که اگر در نرخ ریزش خود جهش هایی مشاهده کردید، آنچه اتفاق افتاده را بررسی کنید و استراتژی های خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

توقف بعدی ما درآمد ماهانه مکرر (یا MRR) است. این مهم ترین بخش برای نظارت بر یک تجارت SaaS است، زیرا شما نیاز دارید (و باید) درآمد ماهانه فزاینده ای ایجاد کنید تا بتوانید رشد کنید. MRR اساساً درآمد قابل پیش بینی یک شرکت را در یک ماه معین اندازه گیری می کند. برای محاسبه MRR استاندارد، باید MRR کل را بر تعداد مشتریان (قراردادها) تقسیم کنید. این فقط یک نمای کلی تقریبی به شما می دهد، اما برای جزئیات بیشتر، باید نگاهی دقیق تر به MRR جدید، بریده شده و گسترش یافته بیندازید تا بتوانید گلوگاه های بتنی را شناسایی کنید. به عنوان مثال، شما به اندازه کافی بالا نمی‌فروشید، بنابراین باید با یک MRR با گسترش کم مواجه شوید یا اگر مشتریان مهمی را که مسئول مقدار زیادی از MRR شما هستند از دست بدهید، کاهش MRR شما سر به فلک می‌کشد، حتی اگر به تازگی 3 مشتری را از دست داده باشید. در مجموع. در این مثال داشبورد مدیریتی، می‌توانید تمام این معیارها را در قالب بصری منظمی ببینید و مستقیماً نتیجه بگیرید که شرکت به طور پیوسته در حال رشد است و رشد خالص در سال گذشته 136٪ بوده است. اصلا بد نیست

ما الگوی داشبورد مدیریتی خود را با هزینه های جذب مشتری و میانگین درآمد در هر واحد تکمیل می کنیم. میانگین درآمد هر واحد (ARPU) معادل کل درآمد تقسیم بر میانگین واحدها (مشتریان، کاربران) در یک دوره تعیین شده است. ارزش طول عمر مشتری (CLTV) تعداد دلاری است که انتظار دارید از یک مشتری در طول رابطه خود به دست آورید، منهای هزینه جذب مشتری (CAC). می توانید CLTV را با کاهش CAC افزایش دهید یا ARPU خود را تقویت کنید یا در دنیایی عالی، هر دو را انجام دهید. برای مشاهده کامل دامنه این داشبورد، می توانید آن را در حالت تمام صفحه باز کنید.


شرکت نرم افزاری نارنگ سیستم

ما نشان داده‌ایم که مدیریت یک شرکت چگونه باید سالم و پایدار باشد، داشبوردهای مدیریتی مختلفی که در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شوند، و برای رشد کسب‌وکار و ایجاد پیشرفت پایدار باید روی چه معیارهای کلیدی تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که معیارهای خود را به طور منظم دنبال کنید و همیشه نتایج خود را با دوره های قبلی و اهداف مشخص مقایسه کنید. با استفاده از داشبورد حرفه‌ای کسب و کار، می‌توانید آلارم‌های هوشمندی را تنظیم کنید که شما را از هر گونه ناهنجاری تجاری که رخ می‌دهد مطلع سازد تا بلافاصله به آن عمل کنید.


برای ایجاد داشبورد خود یا استفاده از الگوهای ما، همین الان با ما تماس بگیرید!


نویسنده مقاله: زهره نوروزی

درخواست دموی نرم افزار نارنگ سیستم
Captcha
بالا