معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

img
img
img
img
shape
shape
معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان


شرکت دانش‌بنیان شرکتی است که دارایی اساسی آن دانش و فناوری است. به‌عبارت‌دیگر شرکتی است که در راستای گسترش اختراع و نوآوری به فعالیت می‌پردازد. این شرکت‌ها اکثرا در حوزه فناوری‌های روز از جمله تولید نرم‌افزار دارای فعالیت هستند.

شرکت هایی که مشمول قانون حمایت از موسسات دانش بنیان هستند، می توانند از معافیت مالیاتی بهره مند شوند.

شراط این است که آنها باید بعنوان دانش بنیان تولیدی نوع یک و یا نوپا نوع یک ، مورد تائید واقع شوند و محصولات دانش بنیانشان از سطح تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار باشد که ارزش افزوده ی قابل توجهی را ایجاد نماید.


فرآیند اعطای معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان


در سه ماهه اول هر سال ، ارزیابی مالیاتی از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری صورت می گیرد. این موضوع البته برای شرکت هایی که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، کمی متفاوت است. ارزیابی این شرکت ها توسط پارک های علم و فناوری در همان زمان صورت می گیرد. کالاهایی که داخل پارک علم و فناوری هستند از طریق معافیت پارک ها و کالاهایی که دانش بنیان هستند و در خارج از پارک علم و فناوری تولید می گردند، از طریق دانش بنیان و معاونت علمی ریاست جمهوری معافیت خواهند گرفت. 

در این ارزیابی ها محصولات از نظر فنی مورد بررسی قرار می گیرند و مهمترین بخش این ارزیابی گذاشتن نام های تجاری جدید است که انجام می شود.

ناگفته نماند که منظور از نام تجاری، همان نام محصول است که در ستون “شرح کالا و خدمات” در فاکتور فروش و یا اعلام صورت وضعیت در اسناد حسابداری ثبت می شود.

برای اخذ مجوز دانش‌بنیانی، باید به سایت reg.daneshbonyan.ir مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند تا پیگیری و ارزیابی شود. لازم به ذکر است که ما موضوعی به نام شرکت دانش‌بنیان نداریم بلکه یک یا چند محصول یا خدمات شرکت‌هاست که امتیاز دانش‌بنیانی به آنها تعلق می‌گیرد.


مطالعه کنید : 15 شغل پردرآمد که برای آینده مورد تقاضا هستند


سقف ریالی معافیت مالیاتی


شرکت های دانش بنیان مشمول به معافیت مالیاتی این امتیاز را دارند که بدون سقف، معافیت مالیاتی دریافت کنند. به این معنا که این شرکت ها برای

فروش کالاهای دانش بنیان خود لازم نیست هیچ  مالیاتی به دارایی پرداخت کنند. مبلغ معافیت مالیات این شرکت ها به دو بخش تقسیم بندی شود. 50% میزان معافیت مالیاتی باید صرف افزایش سرمایه شرکت شود و 50%  باقیمانده باید صرف تحقیق و توسعه گردد.

در قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان عنوان شده است، موسسات و شرکت های مشمول به معافیت مالیاتی می توانند حداکثر 15 سال از

این امتیاز بهره مند گردند.



چگونگی درخواست معافیت مالیاتی دانش‌بنیان


شرکت‌هایی که در کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان بعنوان تولیدکننده کالا و خدمات دانش‌بنیان و یا نوپا تایید شده‌اند می بایست در

پایان هر سال به کارتابل خود در سامانه ی دانش‌بنیان مراجعه کرده و درخواست خود را به دبیرخانه ارسال نمایند.

 دبیرخانه پس از بررسی و تائید اطلاعات، اسامی این شرکت‌ها را به همراه مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان آن ها به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال

می‌نماید. شایان ذکر است که این دبیرخانه در صورت عدم پیگیری فرآیند سالانه ارزیابی معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط همان شرکت، تعهدی به ارسال محصولات آن ها به سازمان امور مالیاتی کشور را نخواهد داشت.


 مطالعه کنید : چگونه ERP در برنامه ریزی تولید نقش حیاتی ایفا می کند؟



مدارک لازم جهت درخواست معافیت مالیاتی دانش‌بنیان


با توجه به تعهدنامه شرکت‌های دانش‌بنیان موظفند بمنظور بهره‌برداری از کل مبلغ معافیت مالیاتی جهت توسعه حوزه دانش‌بنیان خود در یک یا چند مورد

از زمینه‌های زیر (مرتبط با کالا و خدمات تاییدشده) هزینه نمایند: 

  • توسعه ی بازارهای صادراتی محصولات دانش‌بنیان
  • خرید تجهیزات بخش تحقیق و توسعه و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی
  • تولید محصول جدید مبتنی بر تحقیق و توسعه
  • ارتقای کیفی محصولات دانش‌بنیان فعلی و یا بهبود فرآیند تولیدشان 
  • همکاری‌ استراتژیک تحقیقاتی با موسسات وشرکتهای داخلی و خارجی جهت توسعه محصول فعلی و یا تولید محصول جدید
  • مشارکت مدنی در انجام طرح‌های دانش‌بنیان
  • ایجاد شرکت‌ برای تولید محصولات دانش‌بنیان با ماهیت حقوقی جدید
  • سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا بصورت خرید سهام


گفتنی است که گزارش این هزینه‌ها نیز باید در مراحل مختلف ارزیابی قابل ارائه باشد. احتمالا تا اینجا به خوبی به این نکته پی برده‌اید که مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان و بحث معافیت آن ها در عمل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که نیازمند دقت و اطلاع کافی از احکام مالیاتی می باشد. این موضوع در کنار استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری مناسب دو ابزار مورد نیاز برای غلبه بر این پیچیدگی‌ها است.

نرم‌افزار حسابداری آنلاین و تحت‌وب نارنگ‌سیستم با داشتن زیرسیستم‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا با دقت بالا محاسبات مالی و تکالیف مربوط به آنها را انجام دهید.






نویسنده مقاله: زهره نوروزی

درخواست دموی نرم افزار نارنگ سیستم
Captcha
بالا