داشبورد مدیریتی چیست

img
img
img
img
shape
shape
داشبورد مدیریتی چیست

داشبورد مدیریتی چیست

داشبورد مدیریتی چیست؟

{ 3 نوع و 5 نمونه داشبورد مدیریت مرتب شده بر اساس بخش ها }

داشبوردها ابزارهای تجسم داده‌ها هستند که داده‌های بلادرنگ را از لایه‌های مختلف یک برنامه یا سایر نهادهای نظارت شده جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را در نمودارها یا ویجت‌ها نمایش می‌دهند. آنها به شما کمک می کنند تا عملکرد را درک کنید، اهداف تجاری را به اشتراک بگذارید و به سرعت مشکلات احتمالی را شناسایی کنید. می‌توانید از داشبوردها و ابزارک‌های تعریف‌شده توسط نارنگ سیستم برای یک سرویس استفاده کنید. همچنین می توانید داشبوردهای سفارشی ایجاد کنید تا نیازهای خاص خود را برآورده کنید


و آنچه در این مقاله خواهیم آموخت :

چگونه یک داشبورد خوب برنامه ریزی کنیم؟

ویژگی های داشبورد مدیریتی خوب

3 نوع داشبورد : 

    • داشبورد تحلیلی
    • داشبورد استراتژیک
    • داشبورد عملیاتی

    بخش چند بعدی

    5 نمونه داشبورد مدیریت مرتب شده بر اساس بخش ها :
    مدیر کل
    مدیر فروش
    مدیر مالی

    ناظر منابع انسانی

    ناظر بازاریابی
    نتیجه گیری



    چگونه یک داشبورد خوب برنامه ریزی کنیم؟


    بیشتر نمایشگرهای داشبورد دارای موضوع یا دسته بندی خاصی هستند. از منظر استراتژیک، تقریباً می توان آن را به سه نوع از بالا به پایین تقسیم کرد:

    داشبورد مدیریتی را می توان به عنوان یک ابزار اجرایی در نظر گرفت که تنها هدف آن آسان تر خواندن اطلاعات است. این داشبوردها می‌توانند انواع مختلفی از داده‌ها را شامل شوند که همگی می‌توانند در یک داشبورد خوانا ادغام شوند. داشبوردهای مدیریتی خوب به کاربران این امکان را می دهند که بدون از دست دادن داده های مهم، به طور یکپارچه از یک نمودار به نمودار دیگر منتقل شوند.

    برای به دست آوردن مزیت رقابتی در یک بازار خاص، کسب و کار شما باید قادر به خواندن، ردیابی و تبدیل داده هایی باشد که به طور مداوم هر روز در حال تغییر هستند. این داشبوردهای تعاملی همه جنبه های کسب و کار شما را کنترل می کنند. چه نیاز به پیگیری هزینه‌های روزانه، گزارش‌های موجودی ماهانه یا درآمدهای فصلی داشته باشید، یک داشبورد مدیریتی خوب می‌تواند به انجام این کار کمک کند.

    داشبوردهای مدیریتی اطلاعات خاصی را ارائه می دهند که کسب و کارها برای اجرای موثر و کارآمد به آن نیاز دارند. این اطلاعات در نمودارهای گرافیکی و آسان برای خواندن ارائه شده است که داده هایی را که کسب و کار به طور خاص در نمودار گنجانده است را نشان می دهد. این بدان معنی است که مدیر یک فروشگاه ورزشی می تواند از این داشبوردهای مدیریتی استفاده کند و آنها را به طور خاص برای کسب و کار خود طراحی کند. در بیشتر موارد، داشبوردهای مدیریتی عناصر مختلفی مانند معیارها و KPI را در یک نمودار ترکیب می‌کنند تا تصویری کلی از نحوه فروش یا میزان موجودی موجود در فروشگاه به شما ارائه دهند. این داشبوردهای خاص به منظور انعطاف پذیری با هر کسی که از آن استفاده می کند ایجاد شده است. هیچ راه درستی برای استفاده از داشبورد مدیریتی وجود ندارد. ایده این است که آنها را برای کسب و کار خود تامین کنید.


    ویژگی های داشبورد مدیریتی خوب


    پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف :یک داشبورد مدیریتی خوب باید از سیستم‌عامل‌های مختلف پشتیبانی داشته و بر روی تمامی آن‌ها براحتی نصب و اجرا شود.

    داشبوردهای مدیریتی باید با استفاده از تلفن همراه نیز قابلیت دسترسی داشته باشند. در این صورت مدیر یک شرکت می‌تواند در موقعیت‌های مختلف از تلفن همراه خود برای بررسی داشبورد استفاده کند.

    قابلیت های سفارشی سازی : اطلاعات جمع آوری شده باید به شیوه ایی مناسب ارائه شود. کاربران داشبوردهای مدیریتی باید بتوانند هرآنچه را که در داشبورد مشاهده می کنند را سفارشی سازی کرده و تغییر دهند

    خروجی اطلاعات : یکی از مهمترین ویژگی‌های یک نرم افزار داشبورد مدیریتی ، خروجی از منابع مختلف است. به این معنی که شما می‌توانید داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع متفاوتی استخراج کرده و مورد استفاده قرار دهید.

    دسترسی شبانه روزی به اطلاعات: داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها باید در هر مکان و  زمانی از شبانه‌روز و از هر دستگاهی در دسترس شما باشد. اکثر نرم افزارهای داشبورد ابری از این قابلیت برخوردار هستند.

    قابلیت دسترسی به پایگاه های داده 

    قابیلت انتخاب رنگ و فونت


      بیشتر مطالعه کنید : نمونه های داشبورد مدیریت




    داشبورد تحلیلی




    نقش داشبورد تحلیلی عمدتاً این است که به مدیران اجازه می دهد نه تنها اطلاعات را در سطح ببینند، بلکه به بررسی علت پدیده در سطح نیز بپردازند. از طریق حفاری و پیوند پارامتر، با شروع از پدیده، به دنبال علت همراه با زمینه داده ها باشید. به عنوان مثال، چرا عملکرد فروش کاهش می یابد و دلیل طولانی بودن زمان بازیابی چیست؟
    داشبورد تحلیلی بیشتر در خدمت مدیریت میانی از اجرای استراتژی تا سطح اجرای تاکتیکی است. این بخش نیاز به بازتاب نمود مستقیم مشکلات، اولویت بندی و اقدام مستقیم دارد.
    داشبورد تحلیلی می تواند استراتژیک یا عملیاتی یا استراتژیک تر باشد. تفاوت اصلی در سطح اطلاعات است. این شامل مقایسه دقیق عوامل متعدد و تغییرات مبتنی بر زمان بین متغیرها است.

    داشبوردهای مدیریتی توسط مدیران و رهبران تیم برای ردیابی عملکرد پروژه و تیم استفاده می شود. برخلاف بررسی‌های عملکرد، که معمولاً به ندرت انجام می‌شوند، داشبورد مدیریتی می‌تواند به مدیر کمک کند تا مشکلات عملکرد را در صورت بروز پیدا کند. این بدان معنی است که آنها می توانند به سرعت به ریشه مشکل برسند و برای اعضای تیم که در حال مبارزه هستند حمایت و راهنمایی کنند.



    داشبورد استراتژیک 





    نقش داشبورد استراتژیک عمدتاً این است که به کاربران اجازه دهد تا به سرعت وضعیت عملیات شرکت را درک کنند و به سرعت بر اساس آن تصمیم بگیرند، گذشته را خلاصه کنند یا اهداف استراتژیک آینده را تدوین کنند. وضعیت عملیاتی در اینجا عمدتاً همان چیزی است که در گذشته اتفاق افتاده است. بنابراین، داشبورد استراتژیک به نمایش داده‌های بلادرنگ نیاز ندارد، بلکه به نمایش بصری مختصر اطلاعات مأموریت حیاتی نیاز دارد. این اطلاعات مختصر و شهودی به مدیران کمک می‌کند تا به سرعت تصمیم‌گیری را پیاده‌سازی کنند و مشکلات مربوط به عملیات ضعیف را شناسایی و تشخیص دهند.
    داشبورد استراتژیک می تواند به مدیران کمک کند تا نتایج را در هر زمان گزارش کنند تا دپارتمان ها و شرکت ها بتوانند به سمت هدف در جهت درست کار کنند. مشابه داشبورد خودروها و هواپیماها، داشبورد مدیریت استراتژیک به مدیران این امکان را می دهد که در هر زمان به وضوح بدانند که بخشی که کنترل می کنند و شرکت به کدام مرحله رسیده است و می توانند روی دستیابی به هدف تمرکز کنند.


    داشبورد عملیاتی




    داشبورد عملیاتی بر گزارش دهی اطلاعات مستمر و در زمان واقعی تاکید دارد. بنابراین، به موقع بودن داده ها نسبتاً بالا است. داشبورد عملیاتی، که برای نظارت بر پیشرفت و خروجی روزانه استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که برنامه مورد انتظار با دستیابی به عملکرد واقعی سازگار است، یعنی اطمینان حاصل شود که اهداف استراتژیک به بررسی روزانه تجزیه می شوند.
    داشبورد عملیاتی باید با نیازهای تجاری شروع کند تا عملکردهای یادآوری عملیات تجاری، نظارت و هشدار اولیه را درک کند.
    نظارت KPI: نظارت بر شاخص‌های کلیدی می‌تواند تضمین کند که ما عملکرد کلی را کنترل می‌کنیم و شاخص‌های اصلی را در زمینه‌های تجاری، ریسک، عملکرد و سایر زمینه‌ها در مقابل مانیتور از طریق گرافیک و داشبورد نمایش می‌دهیم.
    هشدار زودهنگام آستانه: عامل دیگری که نظارت بر KPI را همراهی می کند، لزوماً یک عامل هشدار اولیه است. هشدارها از طریق رنگ های چشم نواز مانند برجسته های پس زمینه (قرمز، سبز، آبی) صادر می شوند.
    نظارت بر داده ها در زمان واقعی: برخی از صنایع به نظارت در زمان واقعی شاخص های کلیدی مانند نظارت بر مبادلات مبادلاتی، نظارت بر پرواز و نظارت بر عملیات خط مترو نیاز دارند.


    بخش چند بعدی


    نقش های مدیریتی مختلف تمرکز متفاوتی دارند. مجری می تواند روی داشبورد مدیر کل تمرکز کند، مدیر فروش می تواند روی داشبورد مدیریت فروش تمرکز کند و مدیر مالی می تواند روی داشبورد مدیریت سرمایه در گردش تمرکز کند.



    5 نمونه داشبورد مدیریت مرتب شده بر اساس بخش ها


    مدیر کل




    داشبورد مدیریت عمومی مدیر یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری سطح بالا مبتنی بر ERP است. از طریق سیستم فهرست دقیق، وضعیت عملیاتی شرکت در زمان واقعی منعکس می‌شود و داده‌های جمع‌آوری‌شده تجسم، بصری و ملموس می‌شوند.



    مدیر فروش




    از طریق داشبورد مدیریت فروش، داده ها خلاصه و خودکار می شوند، که مدیر فروش را از گزارش داده های سنتی رها می کند و می تواند به راحتی مجموعه ای از داده ها مانند اهداف فروش شرکت، فعالیت های فروش، هزینه ها و هزینه ها را درک کند.



    مدیر مالی




    سه جدول مالی حجم زیادی از داده های مالی را پوشش می دهد و مدیر مالی به طور کلی روی داده های غیرعادی مهم تمرکز می کند. چگونه می توان ناهنجاری ها را کارآمدتر یافت و سرعت کسب اطلاعات را بهبود بخشید؟ چگونه می توان ترکیبی از شاخص ها را طراحی کرد تا وضعیت مالی شرکت را به طور مستقیم نشان دهد؟ این سوالات محور آنهاست.
    داشبورد مالی شاخص‌های مهمی را که بر سلامت مالی شرکت تأثیر می‌گذارند، اصلاح و ادغام می‌کند، به تصمیم‌گیری کمک می‌کند و به موقع ناهنجاری‌ها را در شرکت تشخیص می‌دهد و در نتیجه کارایی مدیریت کل شرکت را بهبود می‌بخشد.


    ناظر منابع انسانی


    شرکت‌ها باید رضایت و وفاداری کارکنان داخلی را از طریق مدیریت مؤثر پرسنل بهبود بخشند، در نتیجه مشارکت کارکنان را افزایش دهند و به مدیران کمک کنند تا از طریق مدیریت سازمانی مؤثر، برای کاهش هزینه‌ها و تسریع رشد، سودهای زنجیره ارزش ایجاد کنند.
    داشبورد مدیریت انسانی می‌تواند مجموعه‌ای از داده‌ها مانند ساختار کارکنان شرکت، حقوق کارکنان، وضعیت کارمندان، تجزیه و تحلیل حضور و غیاب و غیره را درک کند.



    ناظر بازاریابی




    با پیچیده تر شدن شرایط بازار، شرکت ها به طور فزاینده ای در تصمیم گیری های بازاریابی با چالش مواجه می شوند. ایجاد یک سیستم داده های بازاریابی علمی، مبنای مهمی برای اطمینان از علمی بودن تصمیمات بازاریابی است.
    داشبورد مدیریت بازاریابی برای رهبران بازاریابی پیشنهاد شده است تا بتوانند نمای کلی بازاریابی و غیرعادی بودن شاخص های کلیدی را در زمان واقعی درک کنند.



    نتیجه گیری 


    در این مقاله گفتیم که داشبورد مدیریتی چیست ؟ به این نکته نیز باید اشاره داشتیم که داشبورد مدیریتی در وقت و زمان، به شکل قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کنند. مدیران با بهره‌گیری از امکانات و قابلیت‌های داشبوردها، می‌توانند بخوبی داده‌ها و رخدادهای سازمان خود را تجزیه و تحلیل کنند.
    با پیشرفت در بخش مدیریت و ابزارهای مرتبط با آن، مدیران نظارت بهتر و جامع‌تری نسبت به سازمان خود خواهند داشت.
    همچنین مدیران در موقعیت‌های مختلف، بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد که در نرم افزار داشبورد مدیریتی وجود دارد، قدم‌های مؤثرتری برای رشد مجموعه خود برمی‌دارند.




    اگر مدیری هستید که تا امروز از هیچ داشبورد مدیریتی استفاده نکرده‌اید همین حالا فرم درخواست مشاوره نارنگ سیستم را پر کرده و برای ما ارسال کنید. مطمئن باشید کسب و کار شما بعد از استفاده از نارنگ سیستم قابل مقایسه با قبل از آن نخواهد بود!


    نویسنده مقاله: زهره نوروزی

    درخواست دموی نرم افزار نارنگ سیستم
    Captcha
    بالا