تهیه صورتهای مالی در پایان چرخه

img
img
img
img
shape
shape
تهیه صورتهای مالی در پایان چرخه

تهیه صورتهای مالی در پایان چرخه

تهیه صورتهای مالی در پایان چرخه

اگر به طور منظم داده های مالی کسب و کار کوچک خود را تجزیه و تحلیل نکنید، ممکن است ورشکست شوید. شما باید این کار را انجام دهید، حتی اگر امور مالی بخش مورد علاقه شما در انجام تجارت نباشد و این کار را برون سپاری کنید. برای شما مهم است که خروجی هایی را که از حسابدار خود یا سایر متخصصان مالی دریافت می کنید، درک کنید. شاید لازم نباشد به اندازه حسابدار خود جزئیات را بدانید، اما مطمئناً باید تصویر بزرگ را درک کنید.

بهتر است از اصول اولیه شروع کنید. صورت های مالی شما به شما کمک می کند تا موقعیت مالی کسب و کار خود را در یک مقطع زمانی خاص و در یک دوره مشخص تعیین کنید. به عنوان مثال، کسب و کار در پایان سه ماهه اول سال 2021 چقدر بدهی داشته است؟


اطلاعات مجله حسابداری و دفتر کل شما در تهیه صورت مالی کسب و کار شما استفاده می شود. صورت سود و زیان، صورت سود انباشته، ترازنامه و صورت جریان های نقدی همگی صورت های مالی شما را تشکیل می دهند. همچنین، از اطلاعات بیانیه قبلی برای توسعه عبارت بعدی استفاده می شود.


صورت حساب درآمد

صورت سود و زیان که به همان عنوان صورت سود و زیان نیز شناخته می شود، تقریباً اهمیت منحصر به فردی دارد زیرا سودآوری کلی شرکت شما را برای دوره زمانی مورد نظر نشان می دهد. اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه های فروش از مجلات حسابداری و دفتر کل برای تهیه درآمد استفاده می شود.

بیانیه. درآمد حاصل از منابع درآمد اولیه مانند فروش محصولات شرکت را نشان می دهد. همچنین درآمد حاصل از منابع ثانویه را نشان می دهد: اگر شرکت بخشی از محل تجاری خود را به اجاره بدهد، این به عنوان درآمد ثانویه لحاظ می شود. صورت سود و زیان همچنین هرگونه درآمدی را در طول دوره زمانی مورد بحث از دارایی ها نشان می دهد، مانند سود حاصل از فروش تجهیزات یا درآمد بهره.

صورت سود و زیان همچنین هزینه‌های کسب‌وکار را برای دوره زمانی شامل هزینه‌های اولیه، هزینه‌های ناشی از فعالیت‌های ثانویه و در نهایت زیان‌های ناشی از هر فعالیت از جمله استهلاک جاری نشان می‌دهد. نکته ای که در مورد استهلاک نشان داده شده در صورت سود و زیان باید به آن توجه کرد این است که فقط استهلاک در دوره زمانی مورد نظر را محاسبه می کند، نه کل استهلاک یک اقلام از زمان تحصیل دارایی.


خط پایانی صورت سود و زیان، سود یا سود خالص است. سود خالص یا توسط شرکت برای رشد حفظ می شود یا بسته به سیاست سود سهام شرکت به عنوان سود سهام به صاحبان و سرمایه گذاران شرکت پرداخت می شود.



بیشتر مطالعه کنید : داشبورد مدیریتی چیست؟


صورت سود انباشته

صورت سود انباشته دومین صورت مالی است که باید در چرخه حسابداری تهیه کنید. سود یا زیان خالص باید قبل از تهیه صورت سود انباشته محاسبه شود. پس از اینکه به رقم سود یا زیان خود از صورت سود و زیان رسیدید، می‌توانید این صورت‌حساب را تهیه کنید تا ببینید کل سود انباشته شما تا به امروز چقدر بوده است و در صورت وجود، چقدر به سرمایه‌گذاران خود در سود سهام پرداخت خواهید کرد.

این بیانیه توزیع سودی را نشان می دهد که توسط شرکت حفظ می شود و به عنوان سود تقسیم می شود. همانطور که از نام آن پیداست، مقدار سود انباشته، سودی است که توسط شرکت برای رشد حفظ می‌شود، از سودهایی که حفظ نمی‌شوند، اما به عنوان سود سهام بین سهامداران یا به عنوان سهم سود تقسیم شده بین سایر سرمایه‌گذاران توزیع می‌شوند.


ترازنامه

ترازنامه، صورت مالی است که وضعیت مالی شرکت را در یک نقطه زمانی معین - آخرین روز چرخه حسابداری، نشان می دهد. این بیانیه ای است که نشان می دهد چه چیزی (دارایی ها) و چه چیزی (بدهی ها و حقوق صاحبان سهام) دارید. دارایی‌های شما باید با بدهی‌های شما به اضافه سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری مالک برابر باشد.

شما از بدهی ها و حقوق صاحبان سهام خود برای خرید دارایی های خود استفاده کرده اید. ترازنامه وضعیت مالی شرکت شما را با توجه به دارایی ها و بدهی ها / حقوق صاحبان سهام در یک نقطه زمانی مشخص نشان می دهد.

ورودی های ترازنامه از دفتر کل می آید و فرمت معادله حسابداری را منعکس می کند. دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام در آخرین روز چرخه حسابداری بیان می شود.


نکته ای در مورد استهلاک: برخلاف استهلاک نشان داده شده در صورت سود و زیان، استهلاک نشان داده شده در ترازنامه - که تصویری از شرکت در پایان چرخه حسابداری است - کل استهلاک انباشته از روزی است که مورد تا کنون به دست آمده است.


بیشتر مطالعه کنید : بهترین نرم افزار حسابداری برای مشاغل کوچک



گزارش گردش پول نقد

حتی اگر شرکت شما در حال کسب سود باشد، ممکن است به دلیل نداشتن جریان نقدی کافی، کوتاهی کند، بنابراین تهیه صورت جریان وجوه نقد به همان اندازه که تهیه صورت سود و زیان و ترازنامه مهم است، اهمیت دارد. این بیانیه دو دوره زمانی داده های مالی را مقایسه می کند و نشان می دهد که چگونه وجوه نقد در حساب های درآمد، هزینه، دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام در طول این دوره های زمانی تغییر کرده است.

صورت جریان وجوه نقد باید آخر تهیه شود زیرا اطلاعات هر سه صورت مالی قبلاً تهیه شده را می گیرد. بیانیه جریان های نقدی را به جریان های نقدی عملیاتی، جریان های نقدی سرمایه گذاری و جریان های نقدی تامین مالی تقسیم می کند. نتیجه نهایی تغییر خالص در جریان های نقدی برای یک دوره زمانی خاص است و تصویر بسیار جامعی از وضعیت نقدی شرکت به مالک می دهد.

صورت جریان های نقدی وضعیت مالی شرکت را بر مبنای نقدی و نه بر مبنای تعهدی نشان می دهد. مبنای نقدی، رکوردی از درآمد واقعی دریافت شده از مشتریان شرکت را در بیشتر موارد فراهم می کند. مبنای تعهدی درآمد را در زمان کسب نشان می دهد و ثبت می کند. اگر شرکتی شرایط صورت‌حساب را تمدید کرده باشد، مانند 30 روز خالص، 60 روز 1 درصد، این دو روش می‌توانند نتایج بسیار متفاوتی را ایجاد کنند.


کلام پایانی

یک صورت مالی می تواند برای یک شرکت برای هر مدت زمان و در هر مقطع زمانی تهیه شود. برخی از شرکت ها صورت های مالی را ماهانه تهیه می کنند تا وضعیت مالی شرکت را کنترل کنند. سایر شرکت ها چرخه حسابداری طولانی تری دارند. صورت های مالی باید در پایان سال مالیاتی شرکت تهیه شود.



شرکت نرم‌افزاری نارنگ‌سیستم



شرکت نارنگ‌سیستم، با ارائه بسته‌های اختصاصی متناسب با مشاغل و صنایع مختلف، برای هوشمندسازی و سازماندهی اطلاعات مالی و حسابداری کسب‌و‌کارها طراحی و عرضه شده است.

گزارشهای جامع و کاربری آسان نرم‌افزارهای نارنگ‌سیستم این امکان را در اختیار مدیران سازمان‌ها قرار می‌دهد تا تصمیم‌گیری‌های مالی به شیوه‌ای کارامدتر اتخاذ گردد.

همچنین، اولویت اول متخصصین و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار حسابداری نارنگ‌سیستم، نیاز و خواست مشتریان است که در توسعه محصول در نظر گرفته می‌شود.

با وجود اینکه سیستم حسابداری نارنگ بر روی بستر اینترنت ارائه می شود، این نرم‌افزار بسیار سریع است. تجربه کاربری ارائه شده در نارنگ‌سیستم نه تنها از لحاظ سرعت با نرم‌افزارهای دیگر تحت‌ویندوز رقابت می کند بلکه در بسیاری از موارد عملیات را سریعتر نیز انجام می دهد.

یکی از مزیت های دیگر نارنگ استفاده از سیستم رایانش ابری و اینترنت در خدمات دهی می باشد،  که تا پیش از این در سیستم های حسابداری سنتی در دسترس نبوده اند.

نویسنده مقاله: زهره نوروزی

درخواست دموی نرم افزار نارنگ سیستم
Captcha
بالا