سیستم حسابداری دو طرفه ( حسابداری دوبار ورود)

img
img
img
img
shape
shape
سیستم حسابداری دو طرفه ( حسابداری دوبار ورود)

سیستم حسابداری دو طرفه ( حسابداری دوبار ورود)

سیستم حسابداری دو طرفه ( حسابداری دوبار ورود)


مدیریت تراکنش‌های مالی یک موضوع مهم و حیاتی برای مدیریت کسب و کار است.

همه کسب و کارها و تجارت‌ها، از هر نوعی که باشند، به یک نرم افزار حسابداری برای مدیریت تراکنش‌های مالی خود نیاز دارند.

با کمک سیستم حسابداری دو طرفه می‌توان تمامی ورودی و خروجی‌های مالی شرکت را بررسی کرد تا از بروز خطاهای مالی جلوگیری شود. 

 پشتیبانی لازم برای چنین عملکرد حسابداری توسط حسابداری مانند تهیه گزارش هزینه، صورت های مالی و اظهارنامه مالیاتی ارائه می شود. ورود به حساب‌های خاص با سیستم بدهی و اعتبار و پیگیری تراکنش‌های مالی یک کسب‌وکار درگیر است.

حسابداری در طول سال‌ها از لوح‌های گلی تا دفتر کل کاغذی و اکنون سیستم‌های رایانه‌ای تکامل یافته است. حتی در حال حاضر، اصول حسابداری در طول اعصار تغییر نکرده است. و به احتمال زیاد جوامع آینده نخواهند توانست بدون یک سیستم رسمی ثبت اسناد مالی وجود داشته باشند. به طور خلاصه، برخی از همان مشکلاتی که گریبانگیر حسابداران باستانی بود، حتی با پیشرفت مدرن هنوز هم وجود دارند.

فرآیند حسابداری همیشه برای دسته بندی و ثبت داده های مالی اهمیت حیاتی دارد. هر تراکنش یا فعالیت باید به حساب دفتر کل مناسب پست شود. دفتر کل برای تهیه صورت سود و زیان استفاده می شود که به شما اطلاع می دهد که آیا در یک دوره حسابداری خاصی درآمد دارید یا ضرر می کنید.

دفتر کل همچنین ترازنامه را تهیه می کند که دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را نشان می دهد. دفتر کل همچنین صورت جریان وجوه نقد را تولید می کند که توسط مدیریت تجزیه و تحلیل می شود و به عنوان سنج در تصمیم گیری های مهم استفاده می شود.

این سه گزارش مالی قرار است وضعیت مالی واقعی شرکت را نشان دهد. تصمیمات بسیار مهمی توسط مدیریت از این صورت های مالی گرفته می شود و باید دقیق باشد. فرآیند حسابداری اجازه می دهد تا تمام داده ها به صورت های مالی پیچیده برای اهداف اطلاعاتی منتقل شوند.


بیشتر مطالعه کنید:  بهترین نرم افزار حسابداری برای مشاغل کوچک



یکپارچگی و دقت رویه های حسابداری بر نتیجه صورت های مالی تأثیر می گذارد. حسابداری گزارش بسیار مهمی است که تصمیمات اصلی بعداً از آن گرفته می شود. باید به درستی انجام شود.

حداقل دو تغییر در ترازنامه توسط هر معامله تجاری ایجاد می شود. بنابراین دفاتر حساب باید دو تغییر را ثبت کنند. در غیر این صورت تکمیل دفاتر انجام نمی شود و بنابراین دقت نتیجه پایین خواهد بود.


به عنوان مثال، اگر تجهیزاتی را به قیمت 1500000 روپیه بخریم. این معامله شامل دو تغییر است، تجهیزات به میزان 15,000,000 روپیه افزایش می یابد و وجه نقد به میزان مساوی کاهش می یابد. در حالی که این معامله در حسابداری ثبت می شود، ثبت هر دو تغییر الزامی است. "یک تغییر بدهکار" و "یک تغییر اعتبار" اصطلاح این دو تغییر در زبان حسابداری است.

در نتیجه، می دانیم که هر تراکنش شامل دو ورودی است که عبارتند از ورودی بدهکار و ورود اعتبار. یک ورودی اعتباری مربوط به همان مقدار برای هر بدهکار وجود خواهد داشت. به نوبه خود، برای ورودی اعتبار یک ورودی بدهی مربوط به همان مقدار وجود خواهد داشت. بنابراین، سیستم ورود دوگانه است که هر دو تغییراتی که در یک تراکنش رخ می دهد با هم ثبت می شوند. یک تغییر بدهکار است، زمانی که تغییر دیگری با مبلغ مساوی بستانکار شود.


بیشتر مطالعه کنید : داشبورد مدیریتی چیست؟


سیستم ورود دوگانه در حسابداری می تواند به یک حساب کمک کند تا در حین انجام حسابداری مجدداً بررسی شود. اگر دو مجموع برابر نباشند، یک اشتباه کشف می شود. پس از آن، یک حسابدار می تواند دوبار بررسی و تصحیح کند تا به تعادل برسد.


یک سیستم دو ورودی از کتاب ها توسط یک حسابدار برای حساب های خود نگهداری می شود. حسابداران سوابق خود را دارند و بانک نیز خود. زمانی که این دو نتوانند به توافق برسند، هزینه مفقودی اتفاق می افتد که به اشتباه، هزینه خدمات، چک بد یا مورد سرقت هویت اشاره دارد. اگر حسابدار متوجه اتهامی شود که قادر به محاسبه آن نیست، می تواند به راحتی آن را پیگیری کند، زیرا آنها باید یک به یک مکاتبات بین دو مجموعه سوابق داشته باشند.


مزایای حسابداری دوطرفه


1- نگهداری کامل اطلاعات حساب‌ها و امکان تهیه صورت‌های مالی اساسی برای واحد اقتصادی

2- ثبت تمامی دارایی‌ها ، بدهی‌ها و امکان بررسی وضعیت سود یا زیان‌ شرکت

3- قابل اعتماد بودن سیستم حسابداری دوبل جهت تشخیص و تسویه بدهی‌

4- پیش بینی درآمدها و هزینه‌های سال جاری در مقایسه با سال قبل، بمنظور اجرای صحیح برنامه‌های سازمان

5- سادگی تشخیص و اصلاح اشتباهات ثبتی و حسابداری

6- سادگی ثبت، انتقال و ثبت گزارش‌ اطلاعات



معایب حسابداری دوطرفه


1- اجتناب ناپذیر بودن بروز خطا و اشتباه در سیستم دوطرفه

2- الزام به آموزشهای نظری و مهارتی حسابدار جهت کار با سیستم دوطرفه ( بی‌تجربگی کاربر ممکن است چالش‌های بزرگی برای مجموعه ایجاد کند).

3- استفاده از نیروی کار، زمان و هزینه بالا جهت استفاده از سیستم حسابداری دوطرفه

4- استفاده از روش‌های پیچیده جهت انجام محاسبات که ممکن است حسابدار را با چالش مواجه سازد.


نتیجه گیری


حسابداری دو طرفه یکی از روش‌های بسیار کاربردی در حسابداری است و با استفاده از حسابداری دو طرفه، مدیران کسب و کارها می‌توانند از بروز خطاهای احتمالی در حساب‌های خود جلوگیری کنند. اگر می‌خواهید در تنظیم حساب‌های شرکت خود کمی نظم ایجاد شود، وقت آن است که حسابداری دو طرفه را امتحان کرده و حداقل یک بار آن را در محاسبه و مدیریت حساب‌های خود به کار بگیرید.


برای دریافت نتیجه و مدیریت مالی دقیق‌تر حساب‌های سازمان، تجارت یا کسب و کار خود می‌توانید با یک حسابدار مشورت کنید. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله از شرکت نرم افزاری نارنگ سیستم توانسته باشد توجه شما را به خود جلب کنند و برای افزایش اطلاعات شما در زمینه حسابداری دوطرفه مفید واقع شوند.

نویسنده مقاله: زهره نوروزی

درخواست دموی نرم افزار نارنگ سیستم
Captcha
بالا