حسابداری خلاق - تعریف، تکنیک ها و ملاحظات اخلاقی

img
img
img
img
shape
shape
حسابداری خلاق - تعریف، تکنیک ها و ملاحظات اخلاقی

حسابداری خلاق - تعریف، تکنیک ها و ملاحظات اخلاقی

تعریف حسابداری خلاق

حسابداری خلاق یک عمل حسابداری است که خارج از مقررات است و به افراد خاصی سود می رساند. می‌توان آن را به‌عنوان عملی با هدف روشن برای قطع فرآیند گزارش‌گری مالی توصیف کرد که بر درآمد گزارش‌شده تأثیر می‌گذارد تا آن را عادی جلوه دهد و هیچ مزیت اقتصادی واقعی را برای اشخاص مرتبط مانند سهامداران فراهم نمی‌کند. به طور خلاصه، حسابداری خلاق عبارت است از تبدیل ارقام حسابداری مالی از آنچه واقعاً هستند به خواسته کاربران با استفاده از سیاست های حسابداری که توسط استانداردهای حسابداری مجاز است.

حسابداری خلاق عملی است که به طور بالقوه در نتیجه مراقبت های فردی بیشتر به نفع خود انجام می شود و به طور غیرمستقیم باعث بروز مسائلی در بعد اخلاقی حسابداری خلاق می شود. از دیدگاه اطلاعات، تئوری نمایندگی تصویر روشنی از سناریوی حسابداری خلاق ارائه می دهد. به موجب آن مدیران از موقعیت ممتاز خود در دستکاری گزارشگری مالی به نفع خود سوء استفاده می کنند که محتوای اطلاعاتی برتر را برای سهامداران فراهم می کند. فقدان مهارت شخصی یا عدم تمایل به انجام تجزیه و تحلیل دقیق باعث می شود که سهامداران فردی دیدگاه روشنی در مورد تأثیر دستکاری حسابداری نداشته باشند، احتمال زیادی در بروز حسابداری خلاق می دهد.


انگیزه برای حسابداری خلاق


انگیزه های متعددی در تحریک رفتار حسابداری خلاق در سازمان شناسایی شده است. اولاً، محرک مهم برای حسابداری خلاق گزارش کاهش درآمد کسب و کار برای کاهش مالیات پرداختی است. دوم، برای اینکه عملکرد شرکت در آینده بهتر به نظر برسد، شرکت زیان گزارش شده را به حداکثر می رساند تا در آن سال زیان بدی را متحمل شود. به این حسابداری «حمام بزرگ» برای هموارسازی درآمد گفته می شود. ثالثاً، ارائه دیدگاه مثبت در مورد انتظارات، ارزش گذاری اوراق بهادار و کاهش ریسک برای تحلیلگران در معاملات پیش بینی شده بازار سرمایه و حفظ عملکرد شرکت در انتظارات تحلیلگر.


بیشتر مطالعه کنید : بهترین نرم افزار حسابداری برای مشاغل کوچک


انگیزه های دیگر دستکاری سود به منظور تطبیق درآمد گزارش شده با پیش بینی های سود و منحرف کردن توجه از اخبار منفی با افزایش رقم سود شرکت از طریق تغییر در سیاست های حسابداری است. انگیزه های مدیران در مدیریت سود با هدف گزارش رشد پایدار سود نه تنها برای کاهش ادراک متغیر نسبت به درآمد سازمان، بلکه در رابطه با اندازه گیری درآمد نیز می باشد. به منظور مواجهه شرکت با ریسک کمتر و کسب سود بیشتر در زمینه جذب سرمایه، پیشنهادات تصاحب و همچنین جلوگیری از تصرف توسط شرکت دیگر.

حسابداری خلاقانه برای حفظ یا ارتقای قیمت سهام و ایجاد رشد سود خوب مورد نیاز است. برای به دست آوردن سود از دانش درونی، مدیر شرکت حسابداری خلاق را درگیر می کند تا انتشار اطلاعات به بازار را به تعویق بیندازد. آخرین اما نه کم‌اهمیت، بسیاری از انواع حقوق، تعهدات و محدودیت‌های قراردادی بر اساس میزان گزارش‌شده در حساب‌ها نیز شرکت را برای اعمال حسابداری خلاق ترغیب می‌کند.


تکنیک های حسابداری خلاق


حسابداری خلاق به طور فعال در شش زمینه اعمال می شود. اولین حوزه انعطاف پذیری نظارتی است که به موجب آن تغییرات در سیاست حسابداری توسط مقررات حسابداری مجاز است. برای مثال، مجوز IAS دارای دارایی غیرجاری را می توان به مبلغ تجدید ارزیابی شده یا بهای تمام شده تاریخی مستهلک شده در ارزیابی دارایی بازیافت کرد. ثانیاً، کمبود مقرراتی که ممکن است برخی از رفتارهای حسابداری به طور کامل تنظیم نشود زیرا الزامات اجباری کمی وجود دارد. حوزه سوم این است که مدیریت در حوزه های اختیاری، مانند فرض تامین بدهی های معوق، برآورد زیادی دارد. چهارم، برخی از تراکنش ها را می توان زمان بندی کرد تا ظاهر مورد نظر را در حساب ها نشان دهد. به عنوان مثال، مدیر مختار است که زمان فروش سرمایه گذاری را فقط برای افزایش درآمد در حساب ها انتخاب کند. پنجم، دستکاری مبالغ ترازنامه با استفاده از تراکنش مصنوعی. آخرین اما نه کم اهمیت، با طبقه بندی مجدد و ارائه مبالغ مالی از طریق دستکاری ترازنامه به منظور هموارسازی نسبت های مالی و همچنین بر اساس نقطه مرجع شناختی در ارائه اعداد مالی.


وجود حسابداری خلاق


از لحاظ نظری انگیزه مدیران در حسابداری خلاق قابل قبول است. با این حال، برخی از شرکت‌ها تا حدودی از تکنیک‌های خاص حسابداری خلاقانه استفاده می‌کنند، به عنوان مثال، در بخش غیر اختیاری تأمین بدهی‌های بد به کار می‌روند. شواهد دیگر هموارسازی طبقه‌بندی با استفاده از اقلام فوق‌العاده مانند هزینه بازنشستگی، سود سهام شرکت‌های فرعی تلفیقی نشده، هزینه‌ها و اعتبارات فوق‌العاده و هزینه‌های تحقیق و توسعه در دستکاری رقم درآمد در صورت‌های مالی است.


بیشتر مطالعه کنید : تهیه صورتهای مالی در پایان چرخه


رفتارهای حسابداری خلاق را می توان با تجزیه و تحلیل متفکرانه صورت های مالی شناسایی کرد یا توسط استفاده کننده آگاه از صورت های مالی مشاهده کرد. اما اینکه کاربران بیانیه چقدر شفافیت حسابداری خلاقانه را مشاهده می کنند جای سوال دارد. به هر حال، ارزش محتوای اطلاعاتی در صورت‌های مالی مورد توجه است، حتی اگر صورت‌های مالی اطلاعات کافی را در اختیار کاربران بگذارند تا حسابداری خلاقانه را تعدیل کنند، زیرا سرمایه‌گذاران خاصی بر اعداد سود گزارش شده در صورت سود و زیان متکی هستند.


دیدگاه اخلاقی حسابداری خلاق


برخی از مسائل اخلاقی در مورد اعمال حسابداری خلاق وجود دارد. خلأهای موجود در استانداردهای حسابداری فضاهایی را برای مدیران به معنای دستکاری زمان در گزارش سود فراهم می کند. حسابداری ابزاری برای نظارت بر قراردادهای بین مدیران و گروه های مالی، شناسایی امکان دستکاری حسابداری و نحوه انعکاس صحیح آن در تصمیمات قیمت گذاری و قرارداد است. اخلاق سوگیری در انتخاب خط مشی حسابداری که در حسابداری خلاقانه دلالت دارد را می توان از طریق تنظیم کننده های حسابداری و سطح مدیریت مشاهده کرد.


بیشتر مطالعه کنید : سیستم یکپارچه ERP تحت وب ابری چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟


مدیران تمایل دارند اصول حسابداری را به اشتباه به کار گیرند تا جلوه بهتری در صورت های مالی به سرمایه گذاران بدهند. تضاد منافع، درخواست مشتری برای تغییر حساب و فرار مالیاتی شایع ترین مسائل اخلاقی هستند. نگرش حسابداران نسبت به حسابداری خلاق بستگی به این دارد که آیا این حسابداری از سوء استفاده از اصول حسابداری و دستکاری در معاملات ناشی شده است یا خیر. حسابداران بیشتر در استفاده نادرست از اصول حسابداری انتقاد می کنند زیرا وظیفه حسابداران مبتنی بر قانون است و در تخصص آنها قرار می گیرد. عمل نکردن اخلاقی ممکن است به اعتبار یک حسابدار لطمه بزند، مگر اینکه او تخلف را به طرف مربوطه گزارش کند. اسلات یک روش حسابداری قابل قبول در رویه های شرکت نیست.


بیشتر مطالعه کنید : سیستم حسابداری دو طرفه ( حسابداری دوبار ورود)


تنظیم کننده های حسابداری می توانند اقداماتی را برای مهار حسابداری خلاق انجام دهند:


  • روش حسابداری مجاز را کاهش دهید یا روش ثابت مورد استفاده در شرایط مختلف را کاهش دهید تا دامنه انتخاب روش حسابداری محدود شود. شرکت ها همچنین باید در استفاده از روش انتخابی خود ثابت قدم باشند.


  • برخی قوانین باید برای کاهش سوء استفاده از قضاوت وضع شود. به عنوان مثال، استانداردهای بین المللی حسابداری در حال حاضر تقریباً "اقلام فوق العاده" را از سود عملیاتی حذف کرده اند. همچنین، شرکت ها باید در اعمال سیاست های حسابداری برای جلوگیری از سوء استفاده از قضاوت ثابت قدم باشند.


  • اجرای "مواد بر فرم" می تواند تراکنش مصنوعی را کاهش دهد و این می تواند تراکنش پیوندی را به صورت یکپارچه تبدیل کند.


  • برای محدود کردن استفاده از زمان بندی تراکنش واقعی، اقلام در حساب باید مرتباً تجدید ارزیابی شود. افزایش یا کاهش ارزش باید در هر سال تجدید ارزیابی در حساب ذکر شود. استانداردهای بین المللی حسابداری نیز تمایل دارند اقلام را به ارزش منصفانه ارزیابی کنند تا بهای تمام شده تاریخی.


  • علاوه بر تغییر در مقررات حسابداری، استانداردهای اخلاقی و کدهای حاکمیتی باید به درستی اجرا شوند تا افراد از انجام حسابداری خلاق جلوگیری کنند.


شرکت نرم‌افزاری نارنگ‌سیستم

شرکت نرم‌افزاری نارنگ‌سیستم، با هدف تولید نرم‌افزار‌ های مدیریت هوشمندانه کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ به پشتوانه تیم مجربی از مدیران، تحلیلگران و برنامه نویسان نارنگ‌سیستم تشکیل شده است. دانش و تجربه ارزشمند نارنگ‌سیستم در حوزه تولید نرم‌افزارهای حسابداری و انبار، ما را قادر ساخته است که بر اساس نیازسنجی مشتریان و با تازه‌ترین فناوری‌های نرم‌افزاری روز دنیا، محصولی را در اختیار شما بگذاریم که با کاربری آسان، بدون بروز خطا، آموزش جامع چند رسانه‌ای و هزینه مناسب، شما را در اداره موثرتر و کارآمدتر کسب‌و‌کارتان یاری کند. نرم‌افزار حسابداری انبار با شعار ساده و پایدار برای مدیریت هوشمندانه انبار کوچک و بزرگ است. 

نویسنده مقاله: زهره نوروزی

درخواست دموی نرم افزار نارنگ سیستم
Captcha
بالا